چگونه از تایید اجتماعی برای افزایش فروش آنلاین استفاده کنیم؟

در 17 August, 2022 ایجاد شداثبات اجتماعی • 323 بازدید

امروزه مشتریان در خریدهای خود سخت‌گیرانه‌تر تصمیم گیری می‌کنند. همه جوانب را در نظر می‌گیرند و تا جایی که لازم است اطلاعات لازمه

امروزه مشتریان در خریدهای خود سخت‌گیرانه‌تر تصمیم گیری می‌کنند. همه جوانب را در نظر می‌گیرند و تا جایی که لازم است اطلاعات لازمه را کسب می‌کنند و سپس تصمیم به خرید می‌گیرند. و این در مورد خریدهای اینترنتی رنگ‌وبوی جدی‌تری دارد. در واقع تا وقتی به یک محصول یا خدمت اعتماد پیدا نکنند خریدی صورت نمی‌گیرد.

در کسب‌وکارهای آنلاین داشتن ترافیک کافی به سمت سایت برای فروش کافی نیست، باید کاری کرد تا این بازدیدکنندگان به شما و برندتان اعتماد کرده تا از این طریق افزایش فروش آنلاین اتفاق بیافتد.

اما سوال اینجاست، چکار کنیم که در یک کسب‌وکار اینترنتی بازدیدکنندگان سایت به ما، محصولات وخدماتمان اعتماد کافی پیدا کنند و احتمال خریدشان از ما بالاتر برود؟

اگر واقعا محصولات یا خدمات شما به اندازه کافی خوب باشند با کمک تایید اجتماعی یا همان social proof می‌توان تا حد خیلی زیادی اعتماد افراد را جلب کرد و فروش را افزایش داد.

تایید اجتماعی یا social proof دقیقا چیست؟ و چطور موجب افزایش فروش آنلاین می‌شود؟

به عنوان یک انسان، ما همیشه به دنبال این هستیم که نظرات دیگران را در مورد چیز دیگری بدانیم، در واقع اینکه دیگران در مورد یک چیز چه نظری دارند، روی دیدگاه ما در مورد آن چیز موثر است.

در مورد استفاده از یک محصول یا خدمت نیز به همین صورت است، دیگران تلاش می‌کنند تا ابتدا نظر دیگران را در مورد محصول یا سرویس شما جویا شوند و نظرات دیگران روی تصمیم آنها به شدت موثر است.

در واقع فلسفه تاثیرگذاری نظر دیگران این است که آنها معتقدند اگر کاری را خیلی‌های دیگر انجام می‌دهند پس احتمالا آن کار درست است.

وقتی تایید اجتماعی(نظر دیگران) تا این حد روی تصمیم به خرید بازدیدکنندگان موثر است چرا از آن برای فروش بیشتر در سایت یا فروشگاه اینترنتی خود استفاده نکنیم.

۵ نوع تایید اجتماعی (social proof)

۱- تایید یک متخصص

گاهی یک متخصص که در حوزه محصولات شما فعالیت می‌کند محصول شما را به عنوان یک محصول خوب معرفی می‌کند. مثلا یک دندان پزشک معروف مسواک شما را معرفی می‌کند.

البته این معرفی نباید خیلی حالت تبلیغاتی داشته باشد و فرد مورد نظر نیز نباید به تبلیغ کردن کالاها شهرت داشته باشند، دروقع طوری نباشد که بازدیدکنندگان به آن صرفا به چشم یک تبلیغ نگاه کنند.

۲- تایید یک سلبریتی

سلبریتی به افراد مشهوری گفته می‌شوند که به شکلی از طریق تلویزیون مانند بازیگری یا خوانندگی شهرت پیدا کرده اند.

(سلبریتی‌ها شاید مانند برخی از چهرهای فضای مجازی(اینفلوئنسرها) دنبال کنندگان زیادی داشته باشد اما شهرت آنها به خارج از فضای مجازی بازمیگردد و در واقع پیش از حضور در فضای مجازی شهرت داشته‌اند.)

۳- تایید کاربران

در این حالت تعدادی از کاربران فعلی سایت شما، محصول یا خدمات شما را که تجربه استفاده از آن را داشته اند به دیگران توصیه می‌کنند.

۴- تایید جمعیتی

در این حالت شما به کاربران نشان می‌دهید که جمعیتی زیادی از افراد درحال استفاده از محصولات و خدمات شما هستند، در اینجا تعداد بالای مشتریان شما برای شما یک تایید اجتماعی هستند.

۵- تایید با دریافت تاییدیه

در این حالت شما تاییدیه‌ یا لوحی را از مرجع معتبری دریافت کرده‌اید که نشان از محصولات و خدمات خوب شما دارد.

ادامه پست را با ذکر مثال برای هریک از این ۵ مورد ادامه می‎دهم که چطور هرکدام می‌توانند به شما در افزایش فروش اینترنتی کمک کنند.

مثال از تایید یک متخصص

به عنوان مثال سایت تپسل که کار تبلیغات روی گوشی‌های موبایل را انجام می‌دهد، نظر مدیر بازاریابی تپ سی را که قطعا فرد متخصصی در زمینه بازاریابی است به عنوان تایید خدمات خود آورده است.

مثال از تایید سلبریتی

به عنوان مثال سایت رسپینا۲۴ که یک سایت خرید بلیط است، نظر مثبت رضا صادقی را در مورد خرید بلیط از رسپینا۲۴ قرار داده است. احتمالا متوجه حضور رضا صادقی در لیست مشتریان شده اند و با کسب اجازه از ایشان نظرشان را در سایت قرار داده اند.

screenshot respina24.com 2018.03.10 11 29 51 600x145 1

مثال از تایید کاربران

به عنوان مثال نمایش نظرات کاربران در مورد یک محصول در سایت دیجی‌کالا یک نمونه از تایید توسط کاربران است. در واقع کاربرانی که از آن محصول استفاده کرده‌اند نظر خود را نسبت به آن بیان می‌کنند. البته توجه داشته باشید، که علت اعتماد کاربران به این نظرات این است که آن‌ها کاملا واقعی هستند و در بین آنها هم نظرات مثبت و هم نظرات منفی نسبت به محصول وجود دارد.

مثال از تایید جمعیتی

به عنوان مثال سایت SEMrush در سایت خود اشاره کرده است که بیش از ۱میلیون کاربر دارد که از خدماتش استفاده کرده اند، این میزان کاربر نوعی تایید بر کارآمد بودن سیستم آنهاست.

مثا از تایید با تاییدیه

به عنوان مثال سایت sms.ir با دریافت لوح از رئیس شورای مرکز ملی رقابت تا حدی کارآمد بودن سیستم خود را نشان می‌دهد.

خلاصه مطلب

همانطور که متوجه شدید برای افزایش فروش اینترنتی، دریافت ترافیک بیشتر تنها بخشی از کار است، شما می‌توانید کاری کنید که کاربر پس از ورود به سایت از خرید خود منصرف شود و یا کاری کنید که احتمال خرید به شدت افزایش یابد.

استفاده از تایید اجتماعی یکی از کارهایی بود که می‌توانید در سایت انجام دهید تا فروش آنلاین افزایش پیدا کند، افزایش فروش آنلاین به خیلی از موارد دیگری از جمله سایت مناسب، محصولات خوب، عکس‌ها و توضیحات خوب از محصول و.. نیز بستگی دارد.

در مورد این سوال که شما کدام یک از روش‌های تایید اجتماعی را استفاده کنید جواب مشخصی وجود ندارد و تا حدی به نوع کسب‌وکار اینترنتی شما بستگی دارد، اما می‌توانید چند روش را تست کنید و کارآمدترین آنها را استفاده کنید.

آیا شما روش دیگری از تایید اجتماعی یا همان social proof سراغ دارید؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.